perjantai 10. elokuuta 2007

22-24 päivä Slovakia/Puola/Liettua

22. päivä: Pöchlan (Itävalta) - Brezno (Slovakia)

Autobaana ajo jatkuu kohti Wienia. Oikaisemme Bratislavaan Wienin keskustan kautta. Keskustan tuntumassa pysähdymme aamukahville kadunvarsi kahvilaan. Liikenne sujuu yllättävän helposti keskustan lävitse kohti Bratislavaa. Liikennevaloihin rinnalle pysähtyvää skootterikuskia kiinnostaa retkemme, hyväksynnän merkiksi saamme peukalon pystyyn.

Slovakian rajalla tullimies haluaa tarkistaa passimme. Nähtyään passin kannet virkailija viitto meitä eteenpäin. Rajan jälkeen pysähdymme kioskille vaihtamaan rahaa ja ostamaan Slovakian moottoritie tarrat. Samaan aikaan kioskille pysähtyy Wolksvagenin tila-auto, jossa on viisi naista. Naiset käyvät vaihtamassa euronsa Slovakian valuttaan. Jokaisella on vähintään tuhannen euron edestä vaihdettavaa. Tytöt ovat olleet viikonlopun hankkeessa Itävallan puolella. Törmäämme samaan porukkaan kohta Bratislavan jälkeen tienvarsi ravintolassa. Tyttöjen seuraan on liittynyt paljon puhelimeen puhuva mieshenkilö.

Autobaana-ajo tekee välillä hyvää ranteille ja sivuilta kuluneelle eturenkaalle. Ajo neulansilmissä on yhtä vastaohjauksen vastaamista täysin rannevoimin, sillä profiililtaan kolmion mallinen eturengas haukkaa tietä yllättävällä voimalla ja epätasaisesti. Ja onhan meillä kuormaakin kaksi matkustajaa ja matkatavarat tuliaisineen, mm. viisi savituoppia eri kohteista.

Ajelemme pieneen Brezno-nimiseen kaupunkiin. 23000 ihmisen asuttama Brezno on tunnettu 13 laskettelukeskuksesta ja ampumahiihdon arvokisoista. Samalla laitan merkille slovakialaiset naiset, on helpompi bongata niitä rumemman sorttisia kuin näitä muodoiltaan upeita naisia. Mitähän täsmäruokaa täällä tarjoillaan, ravinto menee suoraan oikeisiin paikkoihin.

Majoitumme torin varren hotelliin kahden hengen huoneisiin 30 euron hintaan. Illallista lähdemme katsastamaan paikalliseen slovakialaiseen ravintolaan. Viineineen, oluineen sekä alku- ja pääruokineen illallinen maksaa noin 7 euroa henkilöltä. Pelkkä olut 0,60 euroa. Lähdemme Heikin kanssa säästämään ja teemme kierroksen paikallisissa kuppiloissa. Drinkit pari euroa ja olut sen 0,60 euroa, joten säästöä tuli reippaasti. Aamulla illan säästäminen tuntuu pienenä väsymyksenä, joka kuitenkin pian kaikkoaa suunnistaessamme Tatra-vuoriston ylitse kohti Puolaa.

Matka: 400 km
Majoitus 15,- eur/hlö
Olut: 0,60 eur

23. päivä: Brezno - Rzeszow (Puola)

Tatra-vuoristossa on myöskin mahtavia mutkateitä. Tietkin ovat suhteellisen hyvät, joskin vanhoja useaan kertaan paikattu on paljon. Vuoriston ylitys menee heilahtaen ja ennen Puolan rajaa käytämme loput Slovenian rahat tankkaukseen ja muuhun humpuukiin.

Jatkamme toistasataa kilometriä Puolan puolella Rzeszovin ohitse väylän varteen motelliin. Majoitus melko uudessa motellisssa maksaa 20,- euroa kahden hengen huoneessa. Alakerrassa on ruokapaikka, jossa nautimme reissun parhaat puolalaiset pizzat. Outo juttu, että henkilökunta ei osaa sanakaan englantia, vaikka väylää pitkin ajaa monen maalaisia rekkoja. Suurinosa on kuitenkin Itä-Euroopan maista. Motot säilyvät toisiinsa lukittuina ja hälyttimet päällä ihan ulko-oven vieressä.

Matka: 370 km
Majoitus 10,- eur/hlö
Olut: 1,00 eur

24. päivä: Rzeszow - Panevezys (Liettua)

Aamu valkenee sumuisena ja sateisena. Näyttäisi tulevan mahdollisesti reissun ensimmäinen sadepäivä. Puolalainen maantie soljuu läpi kylien ja maaseutujen näennäisen rauhallisena vielä aamupäivän ensimmäisinä tunteina. Liikenne vilkastuu yhdeksän aikaan ja rekkoja alkaa olemaan jonoiksi saakka. Jokainen ohitettu rekka on voitto, vaikkakin ohitus tapahtuu liikennevaloissa tai tietyömaan odotusjonossa.

Tiet Puolan läpi Presov - Rzezscow - Lublin - Bialystok - Suwalki ovat ajettavassa kunnossa. Tietöitä ei tällä kertaa ole juurikaan, tosin jotkut uraisimmat pätkät vaatisivat pikaista kunnostamista. Tiet melko kapeat ja 60 km/h rajoitettuja kyliä on tiheään. Rajoituskohdissa on paikallisella miliisillä tapana pitää nopeuden mittaamista. Jostakin kumman syystä onnistumme välttämään kaikki sakkopaikat joko rekan perään joutuessamme tai muuten hidastettuamme. Ohitukset ovat joustavia, ohitse mennään missä vain ja useasti toivoen vastaantulijan väistävän.

Euroopan mantereen luovimmat (=älyttömimmät) autoilijat ovat liettualaisia, ei edes tunisialaiset vedä vertoja heille. Lisäksi liettualaiset on helppo provosoida kaikenlaisiin ohituksiin. Vain liettualaisille naisille soisin ajo-oikeuden.

Jäämme Panevezysiin yöksi. Illallisen jälkeen Roope ja Rym hohtokeilaavat pari kierrosta. Sillä aikaa nautimme Heikin kanssa parit paikalliset oluet. Herätyksen asetamme aamu viideksi tarkoituksenamme olla hyvissä ajoin Tallinnassa.

Päivästäpä ei jää muuta mieleen kuin puolalaisen 24h Alaska-nimisen tankobaarinvalomainos, haikaran pesä sähköpylvään päässä ja lounaspaikan blonditarjoilijan sinisten silmien liike pyydettäessä Kaffe-Lattea :-). Niin ja pari uraisen tien aiheuttamaan sivuttaisliikettä, toisella kertaa pitää ottaa tukea toisella jalallakin.

Matka: 700 km
Majoitus: 40,- eur/hlö
Olut: 1,00 eur

Ei kommentteja: